Diorissimo Door Christian Dior: Recensie van een Floral Classic

Gedurende de jaren 1950 werden de Franse modeontwerper en stijlbeïnvloeder Christian Dior sterk beïnvloed door de lelietje-van-dalenbloem en geur die in heel Frankrijk te vinden is.

Dit bericht kan affiliate links bevatten, wat betekent dat we een kleine commissie verdienen op aankopen via de links (zonder extra kosten voor u). Dit verandert onze mening niet, maar helpt wel om de site te ondersteunen. Bedankt!

De inspiratie die Christian Dior voelde toen hij de lelietje-van-dalengeur rook, ging door veel van zijn werk, waaronder zijn haute couture-collectie uit 1954 in Parijs, Frankrijk.

Diorissimo werd geboren uit de liefde voor de lelietje-van-dalenbloem gedeeld door Dior en de deskundige parfumeur, Edmond Roudnitska, die een groot deel van de jaren 50 doorbracht met het nabootsen van de geur van een bloem die geen essentiële oliën produceert.

Diorissimo, uitgebracht in 1956, is sindsdien een van de meest populaire geuren voor vrouwen gebleven en behoudt een sterke aanhang vanwege zijn heldere, bloemige aard.

De geboorte van Diorissimo kwam tot stand in 1955 toen het mode-icoon, Christian Dior, meester-parfumeur Edmon Roudnitska ontmoette en besloot om te proberen de geur van de lelietje-van-dalenbloem na te bootsen.

Fernweh Editions Fern &Bloemblaadjes Kaars

Voorafgaand aan het werk van de twee Franse stijlexperts, waren er veel mislukte pogingen geweest om de geur van het lelietje-van-dalen te recreëren, die geen essentiële oliën produceert voor het vastleggen van de geur.

Vanwege de moeilijkheden om de geur van de lelietje-van-dalen op natuurlijke wijze vast te leggen, was het werk van Roudnatska grotendeels gebaseerd op synthetisch geproduceerde moleculen en bleek het een van de hoogtepunten van zijn carrière te zijn.

Lees ook:   Estée Lauder Cinnabar Eau de Parfum

Door velen gezien als het definit =ing moment van de carrière van Roudnatska, bleek Diorissimo een succes met vrouwen over de hele wereld en wetenschappers die graag meer wilden weten over de methoden van de Franse meester die zijn carrière begon in het midden van de jaren 1920.

Een van de belangrijkste redenen voor het succes van Diorissimo in de beginjaren was het unieke karakter dat was gebaseerd op het gebrek aan zoetheid dat het parfum bezit in vergelijking met zijn hedendaagse geuren.

In een tijd in de geschiedenis waarin de meeste geuren werden gecreëerd met behulp van vanille en zoete bloemen, was Diorissimo anders toen Roudnatska en Dior een eenvoudige, schone geur wilden ontwikkelen die leek op die van de Franse nationale bloem, lelietje-van-dalen.

Zowel Dior als Roudnatska waren in hun jeugd verliefd geworden op de geur van lelietje-van-dalen en wilden de geur die ze allebei in hun tuinen genoten opnieuw creëren terwijl ze ontspanden omringd door deze geurende lelie.

Om de ware essentie van lelietje-van-dalen na te bootsen, gebruikt Diorissimo een beperkt aantal topnoten met slechts twee geuren die zijn nagemaakt met behulp van synthetische moleculen.

De topnoten van het parfum zijn Bergamot en groene bladeren, die samen een natuurlijke, schone geur produceren die de eerste paar minuten blijft hangen om de achtergrond te creëren voor de lelietje-van-dalengeur.

Diorissimo

Veel beoordelingen van dit parfum vermelden nu dat de topnoten lelietje-van-dalen bevatten, maar dit toont gewoon het indrukwekkende werk dat meer dan een halve eeuw geleden is voltooid door een van ’s werelds toonaangevende parfumeurs.

Lees ook:   Vichy Aqualia Thermal Dagcrème SPF 20

Onder de bovenste geuren barst de komst van een reeks bloemengeuren door als de eerste schone, natuurlijke geuren na korte tijd verdampen. Onder de hartnoten die de basis vormen van het bloemige deel van de geur zijn jasmijn en ylang-ylang, die bekend staan om hun vermogen om helder en knapperig te blijven zonder overweldigend te zijn.

Inbegrepen in het hart van Diorissimo zijn lila, lelie en amaryllis. Het laatste aspect van het hart van het parfum is rozemarijn, een kruid dat een aromatische afdronk geeft aan het hart van het parfum en lang op de drager blijft hangen.

In overeenstemming met de schone, frisse aard van Diorissimo, wordt de basislaag van het parfum in zijn meest eenvoudige vorm gehouden zonder nog een laag complexiteit toe te voegen na de hartnoten.

Sandelhout draagt bij aan de frisse, houtachtige, natuurlijke geur die de makers wilden samenvoegen met een meer exotische en muskusachtige slotnoot. De toevoeging van de geur uit de civetpotace voegt uniciteit en een muskusachtige afwerking toe die doordringt als de afwerking om de essentie van het parfum zo eenvoudig en schoon mogelijk te houden.

De verpakking van Diorissimo door Christian Dior voor vrouwen is als een stap terug in de tijd naar de weelderige gouden eeuw van Hollywood in de jaren 1950 toen de geur werd geboren. Hoewel niet pittig, is de geur verpakt in een grote fles met frisse, strakke lijnen die een fles creëren die een hoge merk voor het ontwerp van de parfumfles.

Een grote stop zit aan de bovenkant van de fles die is gemaakt van helder glas en zit boven een gouden spray applicator. De etikettering op de fles is eenvoudig, maar heeft een retro-gevoel met de naam van het parfum en merk in een ovaal etiket met meer gouden versieringen.

Niet alleen weerspiegelt de verpakking van de geur de weelde van het merk Christian Dior, maar het brengt ook het eigen idee van de ontwerpers dat klassieke eenvoud de beste optie is voor goede smaak naar voren. De beslissing om de geur van lelietje-van-dalen te recreëren kwam nadat Dior zelf de beslissing had genomen om een geur te creëren die zijn eigen ideeën van hoop en eenvoudige goede smaak weerspiegelt.

Na de geboorte van Diorissimo werkte het merk samen met de kunstenaar Rene Gruau om een schilderij te ontwikkelen dat de lelietje-van-dalengeur van het parfum weerspiegelt.

Het werk van de kunstenaar is gekoppeld aan Diorissimo en bevat de figuur van een lachende vrouw verweven met die van het lichaam van de bloem die haar omringt met bloemen.