Fabrice Pellegrin Interview: De Discrete Parfumeur

Fabrice Pellegrin is een van de meest ervaren parfumeurs van onze tijd. Gezien zijn expertise en prestaties is hij waarschijnlijk ook de meest onbekende buiten de industrie, in die zin dat hij echt liever achter de schermen is en zijn creaties voor zichzelf laat spreken.

Dit bericht kan affiliate links bevatten, wat betekent dat we een kleine commissie verdienen op aankopen via de links (zonder extra kosten voor u). Dit verandert onze mening niet, maar helpt wel om de site te ondersteunen. Bedankt!

De onderstaande lijst met parfums die hij heeft geproduceerd is slechts een momentopname, maar geeft u een indicatie van zijn vindingrijkheid:

  • Mugler Womanity EDP (2010) ·
  • Jo Malone Blackberry &Bay Keulen (2012)
  • Roberto Cavalli Gewoon Cavalli EDT (2013)
  • Parfums de Marly Safanad EDP (2013)
  • Salvatore Ferragamo Vendemmia EDP (2013) ·
  • Kilian Smoke for The Soul EDP (2014)
  • Maison Martin Margiela Thee Ontsnapping EDT (2014)
  • Valentino Valentina Roze EDP (2015)
  • Atkinson’s Liefde in Idleness EDP (2015)
  • Lalique L’Insoumis EDT (2016)
  • Azzaro wilde EDT (2016)
  • Giorgio Armani Privé Vert Malachite EDP (2016)
  • Lancôme Oud Bouquet EDP (2016)
  • Van Cleef & Arpels Bois Doré EDP (2017)
  • Issey Miyake L’Eau de Majeure d’Issey EDT (2017)
  • L’Artisan Parfumeur Au Bord de L’Eau Eau de Cologne (2017)
  • Penhaligon’s Belgravia Chypre EDP (2018)
  • Moschino Speelgoed 2 EDP (2018)
  • Kenzo Flower van Kenzo Eau de Vie EDP (2019)
  • Bentley Momentum Onbreekbare EDP (2021)

Geboren in het spirituele hart van de Franse parfumerie Grasse en uit een familie ondergedompeld in de industrie, betaalde Fabrice Pellegrin zijn contributie gedurende meerdere jaren.

Zijn fijne geurcarrière begon met Mäurer &Wirtz Eruption Man EDT in 1997, gevolgd door parfumprojecten voor merken als Hermès en L’Occitane.

Hij is ook de man achter verschillende Diptyque-klassiekers. Zijn creatie in 2005 voor het in Parijs gevestigde nichemerk Do Son EDT gaf aan dat hij een groot talent was om naar te kijken en werd gevolgd door onder andere Eau Duelle EDT (2010), Volutes EDT (2012), Eau Rose EDT (2012) en Oud Palao EDP (2012).

Fernweh Editions Fern &Bloemblaadjes Kaars

Het is dus geen verrassing dat Fabrice Pellegrin in 2021 de 14e François Coty-prijs kreeg van zijn collega’s. Deze prestigieuze onderscheiding erkende zijn creatieve en technische expertise, die zijn liefde voor naturals weerspiegelt.

Hij zakte ook in zakken. Cosmétique Mag’s Parfumeur van het Jaar 2017 en zijn creatie voor Roos &Roos, Mentha Religiosa EDP, wonnen in 2017 de prijs voor beste onafhankelijke parfum van de Fragrance Foundation.

Het duurde enkele maanden voordat dit interview samenkwam en hoewel het via e-mail werd afgenomen, zijn de oprechtheid en nederigheid van de Fransman overal zichtbaar in zijn doordachte antwoorden.

Hij vertelt over de rol van de parfumeur, de schoonheid van eenvoud en waarom naturals zo’n integraal onderdeel van zijn leven zijn.

Gefeliciteerd met je 14de François Coty-prijs. Het is niet de eerste keer dat je erkenning krijgt voor je vaardigheden. Zijn awards belangrijk voor jou?

Het ontvangen van een award is altijd een eer en natuurlijk een plezier. Beloond worden door het publiek is echter veel belangrijker.

Wanneer je een geur samenstelt, denk je niet na over wat je ervoor terugkrijgt, je denkt vooral aan het plezier dat je hebt in het maken ervan.

Lees ook:   Make-up Koffer Roze 42-delig

Hoe heeft je familieachtergrond je beïnvloed om parfumeur te worden?

Ik ben geboren in de heuvels rond Grasse, mijn huis en hartstad, en waar mijn familie en mijn roeping vandaan komen. Ik ben de zoon van een parfumeur en de kleinzoon van een jasmijnplukkende grootmoeder, en een grootvader die een leverancier van naturals was.

Ik heb een zeer persoonlijke relatie met de bloemen van Grasse. Centifolia roos en grandiflorum jasmijn zijn twee prachtige bloemen waar ik altijd mee heb geleefd, en ze zijn essentieel voor mij vandaag.

Waar heb je gestudeerd? En wat herinner je je het meest?

Ik heb al mijn studies in Grasse gedaan. Ik leerde het vak van parfumeur bij Robertet. Er is geen beter onderwijs dan leren op het werk.

Het directe contact met professionals stelt je in staat om al hun kleine geheimen te ontdekken die ik anders niet zou hebben gekend.

Vertel ons iets over je geurdebuut.

Van 1989 tot 1995 concentreerde ik me op mijn lessen, het leren van grondstoffen, chromatografie, destillatie, extractie en wegen.

Van 1995 tot 2008 was ik bij Mane als junior parfumeur. Ik werkte aan shampoos, douchegels end zeep, wat me hielp een bepaald soort techniciteit te ontwikkelen.

En toen won ik mijn eerste fijne geurproject, voor Mäurer &Wirtz Eruption Man EDT. Dit eerste succes heb ik te danken aan de belangrijkste parfumeur van het merk, Gerrit van Logchem, die mij mijn kans gaf.

In 2008 kwam ik bij Firmenich en ik ben hier nog steeds.

Fernweh Editions Kaarsen

In vergelijking met sommige “celebrity” parfumeurs, lijk je meer tevreden te zijn met het houden van een laag profiel. Is dat een juiste inschatting?

Mensen zeggen vaak dat ik discreet ben. Voor mij gaat de rol van de parfumeur over vrijgevig zijn, passie uitwisselen, delen en overbrengen. Meer niet.

Je bent Director of Natural Product Innovation bij Firmenich. Wat houdt die functie in en waarom ben je zo dol op naturals?

Ik kom uit Grasse, dus natuurlijk heb ik de kunst van parfum geleerd door natuurlijke producten. Parfumeurs zijn altijd gewend geweest om te werken met natuurlijke ingrediënten, die rijkdom en weelde brengen in hun creaties.

Naast hun puur olfactorische kwaliteiten, brengen natuurlijke ingrediënten ook verhalen naar parfums en versterken ze hun poëtische dimensie.

Ik vind het erg leuk om samen te werken met lokale producenten in Grasse en in andere delen van de wereld. Door hun savoir-faire stellen ze ons in staat om de belichaming van de natuur te bieden.

Mijn rol als Director of Natural Product Innovation stelt me in staat om te reizen en onze producenten te ontmoeten, voor wie ik oneindig veel respect heb in het creatieproces.

In mijn rol werk ik ook direct samen met onze teams in Grasse aan nieuwe technieken en processen.

Een goed voorbeeld van onze innovatiemogelijkheden is onze FirGood: een nieuw proces dat een oplosmiddelvrije behandeling van verse biomassa mogelijk maakt, nooit eerder gebruikt in de natuurlijke ingrediëntenindustrie.

Lees ook:   Schwarzkopf Professional Gliss Ultimate Hair Repair Ultimate Oil Elixir Serum

De 100% natuurlijke extracten bieden nieuwe olfactorische handtekeningen, zoals FirGood peer, gember of lelietje-van-dalen.

Een ander voorbeeld is met de techniek genaamd Nature Print. In de nieuwste Paco Rabanne geur, Fame – waar ik samen met mijn collega parfumeurs Dora Baghriche, Marie Salamagne en Alberto Morillas aan heb bijgedragen – hebben we een Siciliaanse mango verwerkt die met behulp van deze techniek in Grasse is verwerkt.

Fernweh Editions Kaarsen

We legden de geuren van de mango en het mangoblad vast, analyseerden ze en reproduceerden ze zo dicht mogelijk bij hun oorspronkelijke geur, met alleen natuurlijke ingrediënten.

Met je passie voor naturals, wat zijn je gedachten over synthetische stoffen?

De basis van mijn creatie is natuurlijk, maar ik gebruik synthese ook om het natuurlijke te facet, te verrijken, om het een nieuwe tint te geven. Synthetische moleculen stellen me in staat om een opening te creëren naar nieuwe olfactorische gebieden.

Synthese is direct geïnspireerd op natuurlijke geuren (roos, jasmijn, enz.). Chemie vindt niets uit; het reproduceert alleen wat al in de natuur bestaat. We moeten ophouden te geloven dat natuurlijk en synthetisch tegenover elkaar staan, terwijl het onderwerp precies is hoe ze elkaar in een formule in evenwicht houden.

Ik geloof ook sterk in de immense waarde van biotechproducten, zoals Firmenich ClearWood of DreamWood, die zijn afgeleid van de fermentatie van natuurlijke suikers. Deze vereniging van wetenschap en natuur om suiker om te zetten in patchouli of sandelhoutnoten is echt fascinerend.

Welk parfumproject vond je bijzonder uitdagend?

Eigenlijk zijn alle projecten een uitdaging.

Jean Paul Gaultier Schandaal EDP [2017] is er een die ik me goed herinner. Het project duurde vijf jaar en vereiste veel veerkracht en uithoudingsvermogen. We begonnen het te ontwikkelen met één bedrijf, BPI, en gingen vervolgens verder met Puig toen ze het merk kochten.

Een ander voorbeeld was Jo Malone Nashi Blossom Cologne [2016], omdat in parfums nashibloesemnoten vaak in facetten zijn verwerkt, in plaats van als het belangrijkste geuridee.

Als parfumeur werd ik door deze uitdaging geïnspireerd om het verhaal van deze unieke vrucht te vertellen. Het verkennen van het hele ingrediënt, van fruit tot bloemblad tot boom, was inderdaad een uitdaging.

Meer recent, voor Penhaligon’s The World According to Arthur EDP [2021], mijn uitdaging was om een prachtige wierookgeur te creëren. Om dat te doen, selecteerde ik verschillende kwaliteiten wierook.

Ik was op zoek naar het meest frisse, harsachtige en oogverblindende facet. In totaal heb ik drie soorten wierook geselecteerd, waarvan de reukprofielen complementair zijn. Vervolgens was ik in staat om de verschillende behandelingen te verenigen om een geur te creëren die consistent was met mijn oorspronkelijke idee.

Welk parfum bewonder je het meest?

Ik heb een sterke bewondering voor Serge Lutens Féminité du Bois EDP. Ik hou van de structure – een zeer korte, maar precieze formule – het feit dat het zo herkenbaar is en dat het zonder geslacht is. We vieren zijn 30Þ jubileum dit jaar.

Ik ben ook dol op Miracle uit Lancôme. Alberto [Morillas] weet op een sublieme manier om muskus heen te werken. Een van mijn favorieten zijn ook [Issey Miyake] L’Eau d’Issey, man en vrouw, [Davidoff] Koel water en [Dior] Fahrenheit voor hun eenvoud en singulariteit.

Lees ook:   Roberto Cavalli Just Cavalli for Her Eau de Toilette

Roos &Roos Mentha Religiosa EDP is een van mijn favoriete creaties van jou. Op welke manieren is het typerend voor jouw stijl?

Mints hebben interessante olfactorische asperiteiten. Ik gebruik ze graag omdat ze vrij onverwacht naar voren komen in fijne geurcreatie, bijvoorbeeld in Eau de Minthé voor Diptyque.

In Mentha Religiosa gebruikte ik een frisse en intense munt, vergezeld van een donkere wierook gemengd met patchouli en vanille. Beide zijn twee moeilijke noten om mee te werken; munt wordt vaak geassocieerd met technische parfumerie voor mondverzorging, en vrij antagonistisch.

Het evenwicht van dit parfum ligt in de onverwachte combinatie tussen het kleine groene blad met een poederachtige, amberachtige drydown.

Dit is typerend voor mijn stijl in die zin dat ik ervan overtuigd ben dat er schoonheid te vinden is in de eenvoudigste ideeën.

In mijn geuren probeer ik vaak met eenvoud te creëren – ik zeg altijd dat het ontwerpen van iets eenvoudigs in feite heel complex is! Wat ik het leukst vind, is het maken van eenvoudige, directe geuren die goed zijn ontworpen.

Voor elk parfum dat ik maak, begin ik met een rauw idee, daarna werk ik er maanden, soms zelfs jaren aan om het helemaal aantrekkelijk te maken.

Een van je recente creaties is de EDP-versie van de klassieke Diptyque Eau Rose. Afgezien van de concentratie, wat maakt deze release anders dan het origineel?

Het is een intensere versie, rijker, in de vrijgevigheid die deze roos heeft en in de fruitige elementen, met accenten van lychee, die verslaving aan het parfum geven.

Het is ook een soliflore, maar versterkt met houtachtige, amberachtige, omhullende tonen. Ik heb een innovatie gebruikt, de FIRAD-roos, omdat deze een ander patina brengt in de producten die we op het palet hebben. Dit is een van de eerste keren dat ik het in een parfum heb gebruikt.

Fabrice Pellegrin Creaties - Diptyque Eau Rose EDT + EDP
Fabrice Pellegrin Creaties – Diptyque Eau Rose EDT & EDP

Ten tweede het olfactorische profiel. De FIRAD-roos wordt geupcycled omdat het afkomstig is van het destillatiewater van de roos dat we terugwinnen en concentreren om alleen de aromatische moleculen te behouden die in het water achterblijven.

Het is minder zwaar, stroperig en frisser, fruitiger. Deze frisheid, deze fruitige toon brengt een glimlach op de geur. Dit unieke en verantwoordelijke proces is er een dat we beheersen en ontwikkelen in onze laboratoria in Grasse.

Domineert werk je leven, of is er tijd voor jezelf?

Werk is overheersend in mijn leven, maar er is zeker tijd voor mijn gezin. Ik woon tussen twee steden, Parijs en Grasse, omdat dit de juiste balans is voor mezelf.

Ik gebruik de tijd die ik heb om mijn kennis over te dragen, omdat ik geïnteresseerd ben om te weten dat toekomstige generaties deze savoir-faire zullen voortzetten. Wanneer ik kan, praat ik met studenten parfumerie.

Ik heb ook het voorrecht om mijn passie te delen met mijn zonen, Florian en Romain, die allebei parfumeurs zullen worden.