Interview met Anselm Skogstad, oprichter van Der Duft

Het lanceren van een parfumbedrijf op elk moment kost ballen. Het lanceren van een parfumbedrijf in 2020, midden in de Covid-pandemie, vergt ballen staal. En klodders optimisme en een sterk gedefinieerde visie. Dat alles lijkt Anselm Skogstad van Der Duft in overvloed te hebben.

Dit bericht kan affiliate links bevatten, wat betekent dat we een kleine commissie verdienen op aankopen via de links (zonder extra kosten voor u). Dit verandert onze mening niet, maar helpt wel om de site te ondersteunen. Bedankt!

In de twee jaar sinds de lancering heeft het bedrijf van de beeldend kunstenaar / fotojournalist-turned-perfume ondernemer een impact gemaakt met zijn minimalistische benadering van parfumerie.

Anselm Skogstad Interview Portret 2

Afgezien van de kenmerkende composities, vinden we het geweldig dat ze niet vergezeld gaan van zelfgenoegzame, ingewikkelde verhalen. Ruik en beslis zelf.

We spraken met Anselm Skogstad over zijn achtergrond, het Der Duft-verschil en de nieuwste release van het merk.

Waarom heb je besloten om je eigen parfumbedrijf te starten?

Ik stelde me een parfumbedrijf voor waar de unieke kwaliteit van parfums, de stijl en esthetiek de tijd overstijgen.

Fernweh Editions Fern &Bloemblaadjes Kaars

De collectie nodigt mensen uit om zich geïnspireerd te voelen door de geuren en namen van elk parfum. Ik heb er bewust voor gekozen om weg te blijven van het toevoegen van extra verhalen of uitleg.

Ik was me bewust van mijn fascinatie voor samenwerking met parfumeurs. Het werd duidelijk dat mijn merk zowel mijn eigen creaties als parfums zou moeten bevatten die zijn gemaakt door geselecteerde parfumeurs die ik bewonder.

Ik streef ernaar dat Der Duft een representatie wordt van een zorgvuldig geselecteerde collectie parfums van uitstekende kwaliteit. Het concept is zeer strak en minimalistisch, wat ook visueel terug te zien is in het productontwerp.

Mijn benadering van het genieten van parfums komt voort uit een intuïtieve emotionele toestand in plaats van een technische. Het gaat om het kunstenaarschap van het werk van de parfumeurs en de parfumeurs zelf.

Hoe lang was de lancering in de maak? En hoe heeft de Covid-situatie het beïnvloed?

Ik was sinds 2018 aan het brainstormen over het idee en noemde het merk Gewoon Der Duft (Duits voor “De Geur”).

Lees ook:   Ralph Lauren Safari for men Eau de Toilette

Covid heeft zeker invloed gehad op de lancering, omdat het wereldwijd onzekerheid en angst creëerde. Retail moest de deuren sluiten en high-end parfums waren minder een prioriteit voor mensen. Begrijpelijk!

Wat is je achtergrond en heeft parfum altijd een grote rol gespeeld in je leven?

Mijn liefde voor parfums begon toen ik een kind was en genoot van het ruiken van geuren terwijl ik de mooie verpakking en reclame bewonderde.

Anselm Skogstad Portret

Jarenlang speelde deze passie geen grote rol in mijn leven. In plaats daarvan richtte ik me op mijn carrière als beeldend kunstenaar en fotojournalist (anselmskogstad.com).

De inspiratie en motivatie om mijn carrièrefocus te veranderen, moet ook worden toegeschreven aan een dierbare vriend van mij, een parfumexpert in Hong Kong. Ik ben eeuwig dankbaar dat ik mijn liefde voor parfums weer heb gevonden, deze immens mooie en krachtige kunstvorm.

Je bent ook parfumeur en creëerde Der Duft Monopteros en Der Duft Grasse. Op welke manieren was je tijd bij het Grasse Institute of Perfumery een waardevolle ervaring? Moest je zelf de essentie van het runnen van een bedrijf leren?

Ja en nee. Ja, in de zin dat ik wel wat basiskennis heb ingebracht. Nee, in die zin dat ik geloof in delegeren en werken met mensen die deskundig zijn in bepaalde taken.

Mijn tijd daar stelde me niet in staat om mijn eigen bedrijf te runnen, maar dat was ook niet de motivatie om aan het instituut te studeren. Het doel was om een beter begrip te krijgen van waar ik mezelf kon zien binnen de parfumindustrie als geheel.

Hoe pak je het creëren van een geur aan met je parfumeurs?

Elke parfumeur moet zich vrij voelen in zijn creatieproces, dus ik geef weinig tot geen richting of begeleiding. Sterker nog, ik ben blij als de parfumeur me verrast.

Het doel is ook om hun geurtaal en talent te begrijpen en te respecteren. Hoewel ik de uiteindelijke keuze maak welke van de voorgestelde creatie van de parfumeur voor Der Duft wordt geselecteerd, blijft het eigenlijke werkproces zelf hun eigen.

Lees ook:   Maybelline The Falsies Mascara Waterproof

Het vinden van een geschikte naam voor elk parfum is een duidelijk opwindend onderdeel van het creatieproces. Dit gaat hand in hand bij het creëren, perfectioneren en ontdekken van de beste nieuwe creatie samen met een parfumeur.

Fernweh Editions Kaarsen

Heeft Der Duft zijn plek gevonden in een steeds meer verzadigde nichemarkt?

In de afgelopen maanden hebben we positieve feedback gekregen van de community en zijn daar erg blij mee.

Ook gezien het feit dat we werden benaderd om deel te nemen aan dit interview, kunnen we geloven dat ja, we hebben onze eigen niche gevonden binnen de steeds meer verzadigde nichemarkt.

Je hebt een kunstsectie op je website waar je de fotografie en recensies van Instagram parfumbloggers van Der Duft-geuren weergeeft. Zo’n slim idee en geweldige marketing ook. Vertel ons er meer over.

Recensenten, bloggers en andere geselecteerde personen een stem en erkenning geven, gaat hand in hand met onze aanpak om mensen en hun vak te benadrukken.

Anselm Skogstad Interview - Der Duft Bubble EDP

Gepresenteerde kunst resulteert in een spannende mix van visuals, die allemaal een verhaal vertellen en interpretatie van de geur, parfumnaam of beide gecombineerd.

Nogmaals, we willen ons publiek niet vertellen wat het moet denken en wat het leuk vindt. Dat de gemeenschap Der Duft creatief presenteert, is echt een compliment dat we dankbaar willen delen.

Je hebt net Der Duft Canvas gelanceerd. Waarom zouden we uitkijken naar deze nieuwe release?

Het is onze eerste samenwerking met parfumeur Freddie Albrighton. De reis van het werken met Freddie aan deze creatie is niets anders dan een vreugdevolle rit geweest.

Hij is een waar talent en iemand die emoties en techniciteit samenbracht in het creëren en perfectioneren van Canvas zo mooi. Een talent waarvoor elke jonge en aspirant-parfumeur hem zou bewonderen. Naast zijn hang naar perfectie natuurlijk.

Ga je dit jaar een andere geur lanceren, volgens een strikt lanceringsschema, of geef je de voorkeur aan iets informelers?

Ja, we zijn van plan om een andere geur te lanceren, hoewel we ons niet aan een strikt lanceringsschema houden.

Lees ook:   Rituals The Ritual of Mehr Shampoo

De parfumeur voor deze creatie is Nathalie Feisthauer [Etat Libre d’Orange Putain des Palaces EDP, Hermès Eau de Merveilles EDP, Amouage Honour Man EDP]. Meer zal ik er niet over zeggen!

Fernweh Editions Kaarsen

Waar is Der Duft op voorraad in de Verenigde Staten?

We worden momenteel vertegenwoordigd door The Ministry of Scent in Californië en Indigo Perfumery in Ohio.

3 Der Duft Geuren om nu te proberen

Der Duft Bubble EDP

Der Duft Bubble EDP

Het is altijd intrigerend om te zien hoe een van onze favoriete drankjes geurachtig wordt vertaald.

Deze creatie van Alexandre Illan 2020 opent met een onderscheidende en licht fruitige kijk op champagne. Het voelt al als een glas van het beste.

Het is doordrenkt met een royale dosis cassis, de groene scherpte in evenwicht gehouden door een noot van fruitige roos. Er zit ook een vleugje licht pittige kamille in de mix.

Een schone combinatie van witte muskus en ambrette ontmoet sandelhout in de drydown. De peerachtige kenmerken van de ambrette en de romigheid van het sandelhout vullen de intro perfect aan en geven de compositie complexe continuïteit.


Der Duft Monopteros EDP

Der Duft Monopteros EDP

Merkoprichter Anselm Skogstad toont zijn parfumkunsten met deze release van 2020.

De openingsnoot van kokosnoot knalt met behulp van aldehyden. Dit is echter geen voorspelbare zonnebrandcrème kokosnoot. Het krijgt subtiel zoete fruitigheid met tonen van framboos en roos.

Er is ook een onderstroom van koffie en kruiden (nootmuskaat, kardemom), terwijl neroli het licht en zonnig houdt.

Optimistische, opbeurende dingen.


Der Duft Match EDP

Der Duft Match EDP

Het Duitse nichemerk zet zijn reeks ongewone geuren voort met Der Duft Match, dat in 2021 werd uitgebracht.

Tonen van gember en grapefruit geven deze Anne-Sophie Behaghel creatie een eerste frisse uitstraling. De hete specerij van zwarte peper brengt een behendig contrast met zich mee.

Er is veel droge houtachtigheid om rond te gaan, waaronder ceder, het synthetische sandelhout Karmawood en vetiver.

Iris brengt het poeder aan, maar niet op een typische manier. Het is bijna wasachtig, absoluut betoverend, terwijl Ambroxan de EDP afwerkt met muskusachtige nuances.