Interview met Louis Rogeon, artistiek directeur van Les Parfums De Rosine

Geur nerd alert! Wist je dat de eerste ontwerper die een parfum lanceerde Paul Poiret was? De Parijse couturier richtte zijn bedrijf Parfums de Rosine (vernoemd naar zijn dochter) op in 1911.

Dit bericht kan affiliate links bevatten, wat betekent dat we een kleine commissie verdienen op aankopen via de links (zonder extra kosten voor u). Dit verandert onze mening niet, maar helpt wel om de site te ondersteunen. Bedankt!

Het genoot aanzienlijk succes totdat het gedwongen werd te sluiten toen de Grote Depressie in 1929 toesloeg.

Het huis werd in 1991 weer tot leven gebracht toen Marie-Hélène Rogeon het verwierf, met een focus op rozen. Sindsdien staat het merk bekend om zijn kwaliteit en neemt het op tegen de koningin van de bloemen.

Marie-Hélène_Rogeon
Marie-Hélène Rogeon – Met dank aan Les Parfums de Rosine

We spreken met artistiek directeur Louis Rogeon over het balanceren van erfgoed en innovatie, de veelzijdige aantrekkingskracht van rozen en de nieuwste release van het huis.

Wat is je benoeming bij het bedrijf en wat houdt het in?

Wij zijn een onafhankelijk bedrijf met een manusje-van-alles team. Mijn rol is vooral die van artistiek leider. Ik zorg voor productontwikkeling: concept, packs en visuals, maar ook voor olfactorische creatie.

Fernweh Editions Fern &Bloemblaadjes Kaars

Condoleances voor het overlijden van je moeder vorig jaar. Heb je sinds haar overlijden meer verantwoordelijkheden op je genomen?

Heel hartelijk bedankt. Ik kan haar natuurlijk niet vervangen. Ze is al meer dan 30 jaar de ziel van dit parfumhuis en een pionier in niche parfumerie.

Uiteraard neem ik nieuwe taken op me, met name nauwere relaties met onze verschillende partners en in de administratieve opvolging van het bedrijf.

Lees ook:   4711 Remix Cologne Lemon Eau de Cologne

We zijn een klein team, maar lopen over van passie. Iedereen heeft zijn werk opgevoerd sinds deze trieste gebeurtenis.

Het bedrijf werd oorspronkelijk opgericht door couturier Paul Poiret. Wat maakte het zo’n aantrekkelijke investering?

De belangrijkste attractie ligt in het feit dat onze familie werkte voor het Poiret huis in de jaren 1920. Ze werkten vooral mee aan het verpakken van parfums.

Paul Poiret - Met dank aan Les Parfums de Rosine
Paul Poiret – Met dank aan Les Parfums de Rosine

Er was dus een duidelijke afstamming. Mijn moeder is opgegroeid in dit universum. Als kind thuis waren er veel oude flessen, versieringen en andere illustraties uit die tijd.

De figuur van Paul Poiret fascineerde haar. Hij was een avant-garde met grenzeloze creativiteit. Niet veel mensen weten het, maar hij was ook de eerste couturier die zijn eigen parfummerk creëerde.

Het doen herleven van een merk is niet eenvoudig, zelfs niet een met zo’n illuster erfgoed. Wat waren de grootste uitdagingen op het moment van overname?

Verrassend genoeg was de overname van het merk eenvoudig. De nazaten waren gevoelig voor het idee van mijn moeder en voor het feit dat dit parfumhuis weer tot leven kon komen.

De grootste uitdaging was toen om een concept uit dit erfgoed te herscheppen. Gedurende enkele jaren was het merk een monoparfum, met La Rose de Rosine als enige referentie.

Pas geleidelijk ontwikkelde mijn moeder het idee van een merk gebaseerd op het concept van de roos.

Hoe behoud je de balans tussen respect voor erfgoed en hedendaagse innovatie?

Dingen gebeuren heel natuurlijk. In hun presentaties lenen onze producten uit het Art Deco-verleden van het merk, met name met onze logo’s: de “R” en de dubbele roos. Ook de garnituren – in verschillende vormen – zijn bewaard gebleven.

Lees ook:   Dior Diorshow Maximizer 3D Lash Primer

Vervolgens evolueerden onze producten in fasen naar innovatief: gekleurde flessen verschenen, vergezeld van meer eigentijdse verpakkingen en een visueel universum.

Ook de parfumeurs met wie we samenwerken hebben meegedaan aan deze dynamiek. Het zijn allemaal jonge neuzen die spontaan een eigentijdse parfumerie hebben gecreëerd.

Alle Parfums de Rosine parfums hebben een rozenthema. Is dat ooit beperkend voor de parfumeurs waarmee je samenwerkt?

Helemaal niet. Al onze creaties hebben een spoor van roos, maar uiteindelijk zijn er maar weinig die worden bewerkt als echte rozengeuren.

Alleen La Rose de Rosine en Rose Nue kunnen als soliflores worden beschouwd. Tegelijkertijd zijn het twee geuren van grote complexiteit met meerdere facetten.

Fernweh Editions Kaarsen

Onze collectie omvat alle olfactorische families, met houtachtige, fruitige, citrus, mariene geuren, enz. In de meeste van onze creaties is de roos preverzonden als een element dat de olfactorische signatuur van ons merk uitdrukt.

De roos is vooral een heerlijke, elegante en tijdloze grondstof die veel rondheid en rijkdom geeft aan de parfums.

Laten we het hebben over je nieuwste release, Bulle de Rose, gemaakt door Serge de Oliviera. Wat maakt het anders dan andere parfums van het merk?

Bulle de Rose is een poederachtige geur die met vrijheid en moderniteit de legendarische noot van Camay-zeep opnieuw bezoekt. De originaliteit blijft in de constructie: het is een geur die zowel fris als weelderig is.

Les Parfums de Rosine Bulle de Rose EDP

De basisnoten – sandelhout, patchouli, Ambroxan – kunnen je een “zware” geur doen voorstellen, maar het blijft sprankelend en stralend met een indruk van reinheid die wordt gegeven door het zeepachtige akkoord.

Lees ook:   Living Proof Full Dry Volume & Texture Spray

Serge de Oliviera heeft een aantal geuren voor het merk gecreëerd. Waarom werk je graag met hem samen?

Serge is een perfectionist. Het plezier dat we hebben in het werken met hem is eenvoudig en natuurlijk omdat hij spontaan het DNA van ons merk begreep.

De uitwisseling is dan ook erg prettig. Hij is een creatieve jonge parfumeur, met een immense parfumcultuur.

We hebben samen al vier geuren ontwikkeld. De eerste was Bleu Abysse, waarin hij minerale en jodiumnoten mengde met een achtergrond van oud.

Dit is zeker de eerste keer dat een parfum met dit akkoord mee durft te gaan. Hij blies ons vanaf het begin weg!

Hoe werk je het liefst met je parfumeurs? Krijgen ze een strakke opdracht? Of is er veel ruimte voor interpretatie?

Het is een mix van de twee. Hoewel onze slips vrij precies zijn, willen we dat parfumeurs zich zo vrij mogelijk voelen in hun creaties.

Fernweh Editions Kaarsen

We doen niets liever dan verrast worden. Dan vindt de dialoog plaats (soms op de lange termijn). Het is tijdens deze uitwisseling dat de mooiste creaties tot bloei komen.

Waar kunnen we in naar uitkijken vanuit Les Parfums de Rosine?

Ik kan niet veel zeggen omdat we enkele belangrijke nieuwigheden voor het merk plannen en dit werk voorlopig vertrouwelijk blijft …

Les Parfums de Rosine geuren zijn verkrijgbaar bij: