The Perfume Companion: Een interview met auteurs Sarah McCartney &Sam Scriven

Wat krijg je als je de kennis van een parfumeur (Sarah McCartney, oprichter van 4160 Tuesdays) en een geurblogger (Sam Scriven, iscentyouaday) combineert, beide prijswinnaars in hun vakgebied?

Dit bericht kan affiliate links bevatten, wat betekent dat we een kleine commissie verdienen op aankopen via de links (zonder extra kosten voor u). Dit verandert onze mening niet, maar helpt wel om de site te ondersteunen. Bedankt!

Het zou alleen het onlangs verschenen boek kunnen zijn, De parfumpartner: de definitieve gids voor het kiezen van je volgende geur (Frances Lincoln).

De meesten van ons weten hoe ontmoedigend het kiezen van een nieuwe geur kan zijn. Met naar schatting meer dan 2 000 lanceringen per jaar, worden we geconfronteerd met een overvloed / stortvloed aan keuze.

De industrie bewijst zichzelf en de consumenten ook geen dienst door ons te misleiden met mythes (“natuurlijk is het beste”) en manipulatieve verkooptechnieken.

En dat is waar deze goed geschreven en vaak humoristische gids zo nuttig is. Trouw aan zijn titel, als een goede vriend, zal het je in de juiste richting wijzen en je corrigeren wanneer dat nodig is met no-nonsense feiten.

Fernweh Editions Fern &Bloemblaadjes Kaars

De Perfume Companion Boekomslag

Het boek is onderverdeeld in gebruiksvriendelijke geurtypes – bijvoorbeeld citrus, bloemig, hout. Er is ook essentiële informatie over de geschiedenis van parfum, ingrediënten, reukvermogen en een lang leven, onder anderen.

Hoewel het geen verrassing is om de opname van iconische geuren zoals Chanel No 5, Robert Piguet Fracas en Dior Eau Sauvage te zien, spreekt de diversiteit aan aanbevolen geuren, van goedkoop ’n vrolijk tot blow-the-budget, het meest aan op onze niet-snobistische aanpak.

We spraken met de auteurs over geurwinkeltips, synthetische stoffen versus naturals en waarom goedkoop goed is.

Hoe is dit boekproject tot stand gekomen? Geef ons alstublieft wat achtergrondinformatie.

Sarah: Het was een lange tijd in de voorbereiding. Ik werd gevraagd om een voorstel te schrijven, en het werd verschillende keren rondgedeeld aan de Quarto-uitgeverij voordat de afdeling Frances Lincoln het opnam.

Na het opstellen van het voorstel had ik niet verwacht dat ik gevraagd zou worden om het hele boek te schrijven en in eerste instantie wees ik het af omdat ik niet kon zien hoe ik het in mijn leven kon inpassen. Ik vroeg Sam of ze interesse had om te helpen, en weg waren we.

Wat maakt jouw boek anders dan de andere op de markt?

Sam: Je vindt er nul snobisme, nul negativiteit en iets voor alle budgetten. Er is geen man /vrouw sectie omdat we geloven dat iedereen alles kan dragen.

Het was belangrijk voor ons om vriendelijk te zijn en we wilden de favoriet van iemand anders niet beledigen. Als je negativiteit over een parfum wilt vinden, kun je het meestal ergens online vinden. We wilden De parfumpartner om een feel-good happy plek te zijn.

Sarah: Het oorspronkelijke idee was om een geur te nemen die vrij bekend was voor elke categorie, en om mensen kennis te laten maken met een bredere selectie geuren van die stijl: de luxe, een instapmodel en sommige waar ze misschien nog nooit van hadden gehoord.

Naarmate we verder gingen, werden sommige onderweg stopgezet. Er zijn categorieën van geuren die enorm populair zijn – bloemige musks en houtachtige ambers – en anderen met veel minder opties, maar dat was de basisstructuur.

Lees ook:   Viktor & Rolf Flowerbomb Midnight Eau de Parfum

Hoe hebben jullie samen gewerkt om het te produceren?

Sam: Ik woon in een klein stadje in het zuiden van Wales, dus ik heb meerdere keren de trein naar Londen genomen om Sarah te ontmoeten.

We begonnen met het bezoeken van parfumerieën in Londen om te peilen wat we misschien zouden willen opnemen. Daarna kwam Covid, dus we deden alles op afstand tot november 2021 toen we elkaar eindelijk weer ontmoetten in de studio van Sarah.

De parfum metgezel Auteurs Sarah McCartney + Sam Scriven
Auteurs Sarah McCartney &Sam Scriven

Sarah: Veel, heel veel e-mails. Ik was in het begin best hard voor Sam omdat ik gewend ben aan strenge zelfbewerking, na 20 jaar als copywriter te hebben gewerkt.

Sam’s blogposts zijn veel langer en poëtisch ingesteld, dus ik hanteerde mijn woord-scalpel om het tot het aantal woorden te krijgen. Ik heb haar een beetje doodsbang gemaakt, maar op een constructieve manier.

Ik wilde ook sam’s echte stem uit de pagina laten zingen, wat het echt doet. Ik ben technischer, dus ik zou zeggen: “Mate, je kunt dat niet schrijven, want hoewel ik weet dat dat is wat het persbericht zegt, is het niet echt …zich vergissen… klopt.”

Fernweh Editions Kaarsen

Als het ging om de crunch, hoe heb je besloten welke parfums je moest opnemen en uitsluiten?

Sam: Dit was waarschijnlijk het moeilijkste stukje en er waren er veel die we wilden opnemen, maar we hadden 500 parfums om over te schrijven en 14 categorieën, dus we kozen parfums waarvan we dachten dat ze belangrijk en / of goede voorbeelden waren.

Alles waar we over schreven verdiende het om erin te staan. We zijn allebei trots op het feit dat geen van de genoemde merken enig idee had dat we erover schreven. We waren 100% onpartijdig.

Als het ging om het opnemen van Sarah’s creaties [from 4160 Tuesdays], het zou vreemd zijn geweest om dat niet te doen. Als een parfumeur een boek aan het schrijven is, kun je niet van hem verwachten dat hij doet alsof hij geen parfum maakt!

De wereld van de parfumerie is gevuld met mythen, halve waarheden en verdomde creatieve leugens. Hoe kan het worden vereenvoudigd voor degenen die niet zoveel ervaring hebben als jullie tweeën?

Sam: Sarah is mijn goeroe op dit gebied. Haar inleiding in het boek ontkracht veel mythes, vooral dat natuurlijk altijd het beste is.

Een ander ding waar ik sterk bij voel, is transparantie en het geven van krediet waar het hoort. We hebben hard gewerkt om de namen van zoveel mogelijk parfumeurs te onderzoeken. Ze verdienen erkenning.

Sarah: Parfum is ingewikkeld. Natuurlijke materialen worden gemaakt met honderden verschillende chemicaliën, waarvan sommige schadelijk zijn voor de mens, omdat planten ze maken als onderdeel van hun verdediging tegen aanvallen van dieren.

Dit is iets dat mensen niet willen horen, en merken willen hun mond houden omdat het moeilijk is om deze boodschap over te brengen, dus ze doen geen moeite.

Het grootste probleem met alle cosmetica op dit moment is de onethische marketing die over ‘natuurlijk’ knalt alsof het een codewoord is voor zachtheid en veiligheid.

De druk om aan dit verhaal te voldoen is zo sterk dat parfumbedrijven het gewoon opgeven en idiote dingen als “vrij van sulfaten” op de verpakking schrijven.

Sulfaten maken bubbels; niemand stopt ze ooit in parfum, maar ik krijg de vraag: “Zijn je parfums sulfaatvrij?” door mensen die zijn verleid om te geloven dat deze tosh een echt voordeel is.

De eenvoudigste boodschap: alle legitieme cosmeticabedrijven voldoen aan de strenge EU-veiligheidswetten. De formules zijn geheim omdat we het zo beu zijn dat rip-off artiesten ze kopiëren en we het vervalsers zo moeilijk mogelijk willen maken om onze originele ideeën te stelen.

Sam: Doe niet wat ik doe en kom thuis met vijf verschillende parfums op elke arm. Ik maak altijd deze fout en ik kan nooit zeggen wat ik leuk vond als ik er nog vier over de top heb gespoten.

Probeer je parfum ook in verschillende weersomstandigheden en temperaturen. Het kan een dramatisch verschil maken. Als je het op een blotter spuit, schrijf dan de naam ervan erop.

Ontdekkingssets en monsters zijn de beste manier om één voor één te testen. Ook als het goed ruikt bij je vriend, ruikt het misschien niet goed voor jou.

Sarah: Sam komt in ieder geval thuis met geurende armen, niet met een tas vol parfums.

Probeer ze eerst op geurstrips en ga dan naar buiten in de frisse lucht. Verkoopmedewerkers proberen je geboeid aan de koffiebonen te houden – die niet werken, ze ruiken alleen naar koffie – maar gaan naar buiten. Ga terug, kies er een voor elke arm en spuit.

Ga dan weer naar buiten. Dwaal een beetje rond. Ga weer terug als je er een leuk genoeg vindt om het te kopen. Zo niet, ga dan naar huis.

Verkoopassistenten kunnen hier te kort over doen; ze worden gedrild om de verkoop te krijgen en de klant niet toe te staan de toonbank te verlaten voordat hij er ten minste één koopt.

Het onaangename gevoel dat je door een combinatie van dwang en vleierij wordt gedwongen om iets te kopen, betekent dat je minder snel die winkel ooit nog zult bezoeken.

Ik klink misschien cynisch, maar geloof me, ik heb de handleidingen van de verkooptraining gelezen en ik heb nog nooit een meer manipulatieve methode van psychologische controle gezien.

Weerstaan! Deel met je vrienden, neem aanbevelingen aan, laat je niet dwingen om te betalen voor iets dat “heel leuk” is en waar je later spijt van krijgt.

Parfum is om te koesteren en van te genieten. Het gevoel dat iemand je heeft verleid om iets te kopen om de bonus van die week te maken, neemt het genot weg.

Ik vind het geweldig dat je geweldige cheapies (Avon, Lynx, Impulse, Jovan Musk) en celebrity-geuren (Sarah Jessica Parker, Elizabeth Taylor) hebt opgenomen onder de meer chique designer- en niche-aanbiedingen. Waarom was dat belangrijk voor je?

Sam: Ik wilde heel graag inclusief zijn en het punt maken dat je niet hoeft te hebben een groot besteedbaar inkomen of specialistische kennis om van parfum te genieten.

Zelfs de goedkoopste bodysprays worden gemaakt door professionele parfumeurs.

Sarah: Ik heb mensen hun excuses horen aanbieden voor hun parfums: “Het spijt me, het is maar…” en dat zou niet moeten gebeuren. Als je ervan houdt, hou je ervan.

Ik heb een aantal geuren geroken die $ 300 per fles kosten en ik weet dat ze zijn gemaakt met dezelfde muskus als anderen die $ 20 kosten.

Lees ook:   Nathalie Feisthauer Interview: Gevoel van Onafhankelijkheid

Sommige goedkope materialen zijn prachtig, waaronder essentiële oliën en aroma-chemicaliën; andere zijn fenomenaal duur, waaronder ook essentiële oliën en aromachemicaliën.

Het enige wat een groot budget doet, is de parfumeur een breder scala aan materialen geven om uit te kiezen; het garandeert geen betere geur.

Je besteedt redelijk wat aandacht aan de rol van kunststoffen. Zou de industrie meer moeten doen om consumenten voor te lichten over waarom deze essentieel zijn voor de moderne parfumerie?

Sam: Absoluut. Er is veel angst voor chemicaliën en synthetische stoffen, en dat hoeft niet zo te zijn.

Ik heb vaak de vraag gekregen of ik “chemicaliënvrije” parfums ken, en ik kan niets in de wereld bedenken dat vrij is van chemicaliën.

Zelfs een appel vers van de boom bevat van nature voorkomende chemicaliën en ze zijn niet de vijand. Ik hoop dat Sarah’s introductie veel mythes opheldert.

Sarah: 95% van de parfums zijn minstens 90% synthetische stoffen en dat zijn ze al sinds de jaren 1890.

Er zijn tegenwoordig een aantal enge mensen die proberen de wetenschap te ondermijnen, wat impliceert dat iets dat niet “natuurlijk” is, geen plaats verdient in hun gemeenschap, en deze thema’s kunnen vervolgens worden uitgebreid zodra ze zijn aangeslagen.

We hebben meer wetenschappelijk onderwijs nodig en parfumerie is een goede plek om te beginnen. Een deel van het probleem is dat de parfummarketeers geen idee hebben wat er echt in hun parfums zit en als ze dat wel zouden doen, zouden ze het klanten niet vertellen.

Veel mensen zijn in de veronderstelling dat een “notitielijst” een lijst met materialen is.

De Parfum Companion Spread

Als parfummaker geniet ik van de geneugten van de verbluffende aromachemicaliën die voor mij beschikbaar zijn om olfactorische wonderen te helpen creëren, zoals parfumeurs sinds ten minste 1862 hebben gedaan.

Alle belangrijke geurtrends in de afgelopen 150 jaar zijn geleid door ontwikkelingen in de wetenschap: viooltjes, lelietje-van-dalen, vanille, de zeelucht, suikerspin – allemaal aromachemicaliën.

We moeten de angst uitbannen en mensen bevrijden van bezorgdheid. Ik bedoel, mooie natuurlijke etherische olie van wit cederblad is zeer beperkt omdat het thujon bevat, een dodelijk neurotoxine.

Niemand vermeldt hoe gevaarlijk natuurlijke materialen kunnen zijn; het maakt geen deel uit van de mythe.

Godzijdank voor merken die de nadruk leggen op de mooie moleculen die ze gebruiken. Ik ben dol op het gebruik van naturals, maar ze kunnen worden geholpen om te bloeien en uit te stralen door synthetische stoffen toe te voegen.

Nadat ze door een distilleerderij zijn gegaan om essentiële oliën te maken, missen naturals een deel van hun mojo. Moleculen zetten het terug.

Ben je al van plan om nog een boek te boeken?

Sam: Er zijn op dit moment geen plannen, maar ik zou heel graag weer met Sarah schrijven.

Sarah: Ik ben bijna klaar met mijn boek over het maken van parfums, dat het proces demystificeert voor beginners en ambachtslieden die al zijn begonnen met dabble. Het is gebaseerd op de cursussen die ik geef.

Waar kan De parfumpartner besteld worden bij?

Sam: Je kunt dit boek bestellen bij boekverkopers over de hele wereld. Probeer deze link om te zien waar u het in uw land kunt kopen. We zouden het geweldig vinden als je bij een onafhankelijke boekhandel bestelt.